Carsharing – je vhodný právě pro vás?
Publikováno: • Kategorie: Udržitelnost • Štítky:
Najezdíte méně než 10 tisíc kilometrů ročně? Pak by se vám více než vlastnictví auta vyplatilo jeho sdílení. V Praze už služba funguje zcela běžně, v Brně se rozjíždí a do dalších českých měst nejspíš dorazí co nevidět.
Užívání auta, nikoli však jeho vlastnění. To je základní myšlenka carsharingu, který za posledních pár let udělal obrovský skok co do rozšíření i popularity mezi zákazníky. Sdílená auta i skútry jsou ve městech k vidění stále častěji, přesto zůstávají pro řadu lidí čímsi záhadným a nepříliš důvěryhodným. Skutečně se tak dají ušetřit peníze? Opravdu je auto dostupné ve chvíli, kdy ho potřebuji? Jak je to s pojištěním? Kde můžu natankovat a kde mám v cíli zaparkovat? Všechny případné nejistoty se rozplynou, když si službu vyzkoušíte na vlastní kůži. Možná totiž zjistíte, že jedinou překážkou jejího užívání je nezvyk a konzervativismus.
Kolik stojí vlastnictví
Každá běžná česká rodina vlastní auto, leckdy i více aut.Podle statistik však majitelé využívají své auto jen zhruba čtyři procenta z celkového času, přičemž náklady na jeho údržbu tak nízké míře využití rozhodně neodpovídají. Spočítáte-li veškeré výdaje na pojištění, pravidelný servis, pneumatiky, palivo a další nezbytnosti, snadno si dokážete zjistit, na kolik peněz vám vyjde jeden kilometr jízdy.
Podle zakladatele carsharingové společnosti Autonapůl Michala Šimoníka sevlastní auto začíná vyplácet zhruba od 10 tisíc najetých kilometrů ročně. Pokud je váš roční nájezd nižší, bude carsharing finančně výhodnější. Zejména pokud bydlíte a pracujete ve velkém městě, kde je zajištěna vyhovující hromadná doprava, může vám sdílení vlastní auto docela dobře nahradit.
Další výhodou carsharingu je úspora prostoru. Nepocítíte ji sice bezprostředně na svém rodinném rozpočtu, ale v dlouhodobém horizontu se projeví na kvalitě života ve vašem městě.Ke konci roku 2019 bylo jen v hlavním městě registrováno přes 1,1 milionu motorových vozidel, z nichž valnou většinu tvoří osobní auta. Pokud byste je zaparkovali na jedno místo, zabrala by plochu asi deseti čtverečních kilometrů. Urbanistické řešení se utvářelo v době, kdy auta neexistovala, takže v centru města chybí prostor pro jejich plynulý pohyb i parkování. Lépe není ani na sídlištích, která byla postavena v 70. a 80. letech minulého století, tedy v době prudkého rozmachu automobilismu. Během projektování parkovišť se zde pracovalo s poměrem 1 auto na 2-3 bytové jednotky, ovšem dnes je poměr spíše opačný. Důsledek můžete vidět každý všední den v podvečer, kdy auta na sídlištích parkují doslova na každém volném centimetru.
Aplikace auto najde i odemkne
Půjčit si auto jen na dobu, po kterou ho skutečně potřebuji, tak dává perfektní smysl. Začít užívat carsharing je záležitost snadná a většinou velmi rychlá. Do chytrého telefonu si stáhnete aplikaci, vytvoříte si účet, nahrajete fotografie svých dokladů, většinou občanského a řidičského průkazu, a zaregistrujete kreditní kartu. Z té se vám budou strhávat poplatky za budoucí jízdy. Některé společnosti vyžadují ještě zaplacení vstupního poplatku. Jakmile jsou vaše doklady ověřeny, což trvá někdy jen pár minut, ale maximálně 24 hodin, můžete službu začít využívat. V aplikaci si auto najdete na mapě a zarezervujete si ho. Při příchodu si zkontrolujete jeho stav, přes aplikaci si ho odemknete a můžete vyrazit. Klíčky jsou schované buď ve schránce spolujezdce, nebo je díky keyless systému nepotřebujete vůbec. V cíli pak jen přes aplikaci ukončíte jízdu a zamknete. Jednou z největších výhod carsharingu je fakt, že když dojedete do cíle, můžete zaparkovat je v jakékoliv parkovací zóně. Podmínkou je pouze to, aby bylo místo veřejně přístupné, nelze tedy nechat auto na zamčeném dvoře nebo parkovišti za závorou. Porušení pravidel je postihováno pokutou.
Na deset minut i na týden
Necháme-li stranou platformy, které zprostředkovávají sdílení vozů mezi majiteli, fungují v českých městech carsharingové společnosti dvojího typu. První skupina, kam patří společnost Anytime a GreenGo, slouží převážně pro krátké a zpravidla jednosměrné jízdy, které do značné míry nahrazují MHD nebo taxislužbu. Ráno použijete sdílené auto na cestu do práce a nemusíte pak řešit celodenní parkování nebo odstavení auta během odpoledních schůzek v centru. Dopravíte se do obchodního centra, kde máte sraz se členem rodiny, a domů pak pojedete spolu vlastním autem. U těchto krátkých jízd, které se hůře plánují, je nejdůležitější dobrá dostupnost aut a jednoduché ovládání aplikace. Rozhodnete-li se, že potřebujete auto, musíte ho najít co nejblíž a bez zbytečných složitostí s ním odjet. Tento typ služby pochopitelně vyžaduje větší vozový park, zpravidla se účtuje po minutách a vyjde dráž než pronájem dlouhodobější. Ceny se pohybují kolem 6-8 korun za minutu, většinou jsou v nabídce výhodné balíčky.
Druhý typ carsharingu se zaměřuje spíš na zájemce o delší zápůjčky. Klienty společností AJO a Autonapůl sem delší plánované cesty, víkendové pobyty a třeba i dovolené. Doba nájmu začíná na jedné hodině a čím delší čas auto užíváte, tím je cena výhodnější, dostat se můžete na pár stovek za den. Fungování tedy připomíná klasickou autopůjčovnu, není však třeba cestovat na pobočku. Na pomezí dvou zmíněných skupin pak stojí společnost Car4Way, která má dostatečně velkou a dobře dostupnou flotilu, nabízí však i výhodnější dlouhodobé nájmy.
Samostatnou skupinu tvoří sdílené koloběžky a elektrické skútry, na které vám stačí řidičské oprávnění skupiny B. Stejně jako v případě aut vám do začátku stačí aplikace, platné doklady a kreditní karta. Helma je k dispozici v úložném boxu skútru, můžete se tedy rozhodnout a ihned vyrazit. Obvyklá cena je 5 Kč za minutu, na výhodnější ceny dosáhnete s předplaceným balíčkem.
Pojištění a tankování
Veškeré vozy ve flotilách carsharingových společností jsou havarijně pojištěny, v případě nehody, kterou sami zaviníte, tedy zaplatíte pouze spoluúčast. Ta se pohybuje obvykle kolem 10 %, zároveň je stanovena její minimální hodnota. Abyste se vyhnuli placení za cizí chyby, auto si před započetím jízdy vždycky důkladně prohlédněte a případné defekty vyfoťte. Fotky se dají odeslat provozovateli buď prostřednictvím aplikace, nebo e-mailem. Zkontrolovat je dobré i přítomnost dokladů a povinné výbavy.
Tankování vám vždy proplácí provozovatel, způsoby jsou různé. Některé společnosti vybavují své vozy kartou CCS, k níž vám zašlou kód SMS zprávou, jiné proplatí částku po zaslání účtenky. Kdykoliv si auto v aplikaci rezervujete, vidíte u něj zbývající množství paliva nebo kapacitu baterie. Můžete se tedy předem rozhodnout, zda tankování absolvujete, nebo se mu raději vyhnete zvolením ‚plnějšího‘ auta.
Další příspěvky ze stejné kategorie
Pasivní dům – je pro vás tím pravým?
Pokud se v dohledné době chystáte stavět, první otázka, kterou si nejspíš budete chtít zodpovědět, zní: Má pro mě smysl pasivní dům?
Farma v Kožichovicích – energetický systém pro zemědělství budoucnosti
Poblíž Třebíče vznikl unikátní energetický komplex nezávislý na distribuční síti. Kromě jiného se zde pěstují nejlepší česká rajčata.
Elektroodpadu je stále více. Kam s ním?
Elektroodpad dnes představuje nejrychleji narůstající druh odpadu. Víte, jak naložit s vysloužilou pračkou, televizí a mobilním telefonem?